co to jest trening interwałowy

Trening interwałowy — co to jest?

Jak przebiega trening interwałowy? Intensywne ćwiczenia (interwał) trwają około 30 sekund. Forma ich jest dowolna. Ważne jest natomiast, aby zmusić ciało do maksymalnego wysiłku. Następnie w trakcie 120 sekund wykonywane są ćwiczenia, które pozwalają na ”złapanie oddechu” i psychiczne przygotowanie się na kolejną serię. Trening interwałowy maksymalnie przyspiesza nie tylko tętno, ale również metabolizm. Dlatego polecany jest dla osób, które chcą spalić tkankę tłuszczową oraz poprawić kondycję. Siłownia jest dobrym miejscem na rozpoczęcie treningu interwałowego, ponieważ pracują tam wykwalifikowani pracownicy. Personalny trener potrafi dobrać plan treningowy dostosowany do kondycji, stanu zdrowia oraz celu np. przyrost masy mięśniowej na ramionach, wyrzeźbienie mięśni nóg lub spalenie tkanki tłuszczowej znajdującej się na plecach. 

Trening interwałowy warto przeprowadzić na siłowni, ponieważ jest tam wiele urządzeń. Zazwyczaj mają one funkcję ”trening interwałowy” dlatego można ćwiczyć tam zarówno mięśnie nóg, jak i rąk i pleców. Nowoczesne siłownie umieszczają na urządzeniach grafikę przedstawiająca mięśnie na ciele człowieka. Zakreślone kolorem są te mięśnie, które poddawane są treningowi na wybranym urządzeniu. Bieżni, stepper lub odbitek to najchętniej wybierane urządzenia, na których przeprowadzany jest trening interwałowy. 

Na czym polega trening interwałowy?

Jest to rodzaj naprzemiennego treningu. Część interwałową stosuje się, żeby organizm wykorzystał jak najbardziej swój potencjał. Podczas interwału ciało podejmuje próbę przejścia przez najcięższy trening wytrzymałościowy. Po tym czasie następuje czas na ”odpoczynek”. Jako formę ”przerwy” wykorzystuje się ćwiczenia o niskiej intensywności, żeby organizm mógł odpocząć. Trening interwałowy charakteryzuje brakiem prawdziwych przerw, podczas których ciało pozostaje w stanie spoczynku.

trening interwałowy na czym polega

Dlaczego trening interwałowy jest często stosowany?

Przede wszystkim dlatego, że przynosi oczekiwane efekty. Co więcej, ten rodzaj treningu pozwala na oszukanie podświadomości. Nagroda w formie lekkich ćwiczeń działa na kilka sposobów. Dzięki niewymagającym ćwiczeniom mózg zyskuje informacje, że może nieco odpocząć. Nabiera więc sił na kontynuację treningu. Po drugie po przerwie organizm błędnie myśli, że ma więcej energii. Pozwala to przedłużyć czas treningu. W następstwie przekłada się to na spalanie większej kalorii, a więc utratę tkanki tłuszczowej. 

Zalecenia przed i po treningu interwałowym

Należy pamiętać o tym, aby przygotować organizm do treningu. Rozgrzewka to seria ćwiczeń, w której głównym założeniem jest przygotowanie ciała do niemałego wysiłku. Jak sama nazwa wskazuje działa rozgrzewająco na mięśnie.  Konsekwencją pominięcia tego etapu może być zerwanie wiązadeł, uszkodzenie mięśni czy stawów. Po treningu interwałowym konieczne jest rozciąganie mięśni. Zapobiega to powstawaniu przykurczy mięśniowych i zmniejsza napięcie mięśniowe. Przede wszystkim przyczynia się do skrócenia czasu potrzebnego do regeneracji mięśni po intensywnym treningu.    

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here