Ciąża to szczególny czas dla każdej kobiety. W jej ciele rozwija się nowe życie. Ciężarna kobieta powinna o siebie odpowiednio zadbać. Pamiętajmy, że szczególnie ważna jest oczywiście dieta. Większość zjadanych i wypijanych przez kobietę pokarmów i płynów jest transportowana wraz z krwią przez pępowinę do płodu. Ze względu na to, tak bardzo ważne jest dostosowanie odpowiedniej diety do potrzeb przyszłej mamy i jej malucha. Jak skomponować właściwie dietę dla kobiety w ciąży? Podpowiadamy!

Jak odżywiać się w ciąży?

Ciąża to okres 40 tygodni. W tym czasie z zapłodnionej komórki jajowej tworzy się nowy człowiek. Płód kontaktuje się z matką przez pępowinę. To właśnie krew w niej płynąca transportuje substancje odżywcze, pochodzące z organizmu matki. Okres ciąży może przebiegać na różne sposoby. Czasami kobiety odczuwają dolegliwości jedynie pod koniec ciąży, czasami – już od początku jej trwania. Niezwykle popularne w ciąży są zachcianki ciążowe – nagła chęć zjedzenia konkretnego produktu w danej chwili. Często również przyszłe mamy mają ochotę na niestandardowe kombinacje produktowe. Pamiętajmy jednak, że nie każdy produkt jest bezpieczny dla dziecka, a wiedza, co jeść, a czego nie jeść w ciąży jest bardzo istotna dla każdej przyszłej mamy.

Podczas ciąży niezwykle ważne jest nie tylko to, co je przyszła mama, ale również to, co pije. Najważniejszym składnikiem, który należy całkowicie wyeliminować z diety przyszłej mamy jest z pewnością alkohol. Etanol bardzo łatwo przenika do krwi i przez pępowinę jest transportowany do płodu. Organizm rozwijającego się dziecka nie potrafi go metabolizować, co sprawia, że staje się on toksyną, zatruwającą jego organizm. By ochronić dziecko przed szkodliwym działaniem alkoholu należy wprowadzić całkowitą abstynencję przez okres całej ciąży. Regularne spożywanie alkoholu przez przyszłą mamę przyczynia się bezpośrednio do powstawania zespołu alkoholowego, którego objawy to niska masa urodzeniowa, wady rozwoju, uszkodzenie komórek nerwowych czy ogólne opóźnienie rozwoju.

Poza alkoholem w ciąży nie należy również spożywać napojów słodzonych i gazowanych. Są one bowiem bogatym źródłem cukru, a także zawierają sztuczne barwniki i konserwanty. Niektóre z nich w swoim składzie mają również kofeinę i taurynę. Tak wysokie niepożądane stężenie glukozy w organizmie przyszłej mamy nie jest mile widziane.

Prawidłowa dieta – zapewnij maluchowi odpowiednie warunki rozwoju

Przyszła mama powinna skupić się na tym, co je i pije. Pokarmy mają wpływ nie tylko na jej samopoczucie i zdrowie, ale również na prawidłowy wzrost dziecka. Warto więc wybierać zdrowe produkty oraz nieprzetworzone pokarmy, takie jak: soki bio, niskokaloryczne przekąski oraz syropy owocowe. Pamiętajmy, że ciąża to szczególny czas dla każdej kobiety. Warto więc skupić się na tym, co jemy, by nasz maluch mógł rozwijać się w prawidłowy sposób. To właśnie z pożywieniem możemy dostarczać mu wszelkich potrzebnych witamin, składników mineralnych i innych substancji, niezbędnych do prawidłowego rozwoju i wzrostu malucha.

Dieta w ciąży – na co zwrócić uwagę?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here