Biznes tworzą ludzie, dlatego nawiązywanie i podtrzymywanie relacji jest kluczowym czynnikiem pomagającym w dążeniu do sukcesu firmy. Jak rozwijać swoją sieć kontaktów?

Networking, czyli jak tworzyć nowe relacje w biznesie?

Podobnie jak w życiu prywatnym, także w tym zawodowym wartościowe kontakty mają bardzo duże znaczenie. Stąd powstał nowy termin – networking.

Networking odnosi się do pozyskiwania i pielęgnowania relacji zachodzących pomiędzy partnerami biznesowymi, aby dzielić się informacjami, opiniami i udzielać sobie wzajemnego wsparcia.

Korzystne relacje z kontrahentami są bardzo istotne dla każdej firmy – zarówno dla niedawno założonego mikro przedsiębiorstwa, jak i dla dużego gracza na rynku. To ważne, ponieważ cenne kontakty pomagają w budowie przyszłości biznesu.

Dlaczego warto rozwijać biznesową sieć kontaktów?

Networking niesie ze sobą wiele plusów, ponieważ sieć kontaktów w biznesie wspomaga rozwój firmy, która nie działa przecież w próżni. Wzajemne, długotrwałe, skoncentrowane na korzyściach relacje to wsparcie nie do przecenienia.

Główne zalety networkingu to:

  • wymienianie się wiedzą
  • możliwość wysłuchania opinii
  • dostęp do najciekawszych informacji branżowych
  • pomoc w rozwiązywaniu problemów
  • budowa rozpoznawalności firmy
  • pozyskanie nowych partnerów w biznesie
  • kreowanie profesjonalnego wizerunku
  • rekrutacja polecanych pracowników

Jak pozyskiwać nowe kontakty w biznesie?

Zdobywanie nowych kontaktów i kreowanie własnej sieci networkingowej może bazować na wykorzystaniu różnych dróg. Wśród nich warto wskazać na:

Portale społecznościowe

Internet znacznie ułatwił networking, ponieważ teraz partnerzy biznesowi mogą tworzyć grupy online. Szybkość, wygoda i prostota spowodowały, że serwisy jak Facebook czy LinkedIn szybko stały się miejscem wymiany kontaktów na gruncie biznesowym.

Głównym minusem jest duża powszechność networkingu online, gdyż grupy w serwisach społecznościowych często zawierają zbyt wielu członków. To powoduje, że udzielane za ich pomocą wsparcie nie zawsze niesie obopólne korzyści.

Kluby biznesowe

Ideę networkingu chyba najlepiej reprezentuje klub biznesowy. Pod tym terminem znajdują się organizacje, tworzone także przez podmioty prywatne, które zrzeszają przedsiębiorców z różnych branż.

Spotkania organizowane przez kluby biznesowe mogą mieć postać wspólnych śniadań lub lunchów, podczas których można wymieniać się ciekawymi informacjami w przerwie od pracy. Mogą one również polegać na organizacji konferencji, prelekcji. Dzisiaj, w dobie pandemii koronawirusa, spotkania odbywają się też za pośrednictwem internetu.

Targi branżowe

Doskonałym miejscem do prowadzenia networkingu są targi branżowe. W trakcie takich wydarzeń przedsiębiorcy mogą wymieniać się swoimi doświadczeniami. Dostępne są też specjalne przestrzenie dedykowane do networkingu.

Konferencje i szkolenia

Uczestnictwo w tego typu eventach biznesowych również pomaga w łatwiejszym poznawaniu nowych partnerów i rozwijaniu własnej sieci kontaktów biznesowych.

Sieć kontaktów w biznesie – niezbędny element przedsiębiorcy
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here