Technologia chatbotów przeżywa obecnie swój największy rozkwit. Rozwiązanie to jest stosowane coraz częściej w przedsiębiorstwach handlowych, usługowych i produkcyjnych. Dlaczego warto w nie zainwestować?
Czym są chatboty?
Zanim przejdziemy do tego, dlaczego opłaca się zainwestować w chatboty, warto przybliżyć definicję tego pojęcia. Chatbot to inteligentny program komputerowy, zaprogramowany tak, by rozpoznawać język naturalny i prowadzić z klientem rozmowę. Chatbot może odpowiadać na popularne pytania, doradzać w kwestii zakupów, a nawet, przeprowadzić przez proces realizacji zamówienia i doprowadzić do jego sfinalizowania.
Jakie korzyści niesie wdrożenie chat i voicebotów?
To dość oczywiste, że wdrożenie chatbotów wiąże się z automatyzacją. Automatyzacja ta dotyczy zarówno sfer takich jak obsługa klienta, jak i marketing oraz sprzedaż.
Najważniejsze korzyści dla firmy, jakie niesie technologia botów to:
- obniżenie kosztów prowadzenia działalności – inwestycja w chatboty zwraca się wielokrotnie w ciągu pół roku od wdrożenia tej technologii, roboty są tańsze w utrzymaniu niż organiczny pracownik;
- poprawa komunikacji wewnątrz firmy – pomoc w procesach rekrutacyjnych oraz wsparcie w zadaniach działu HR;
- szerokie możliwości rozwoju – odciążona od wykonywania powtarzalnych zadań i procesowa, firma może się prężnie rozwijać, mimo docierania do coraz większego grona odbiorców, klienci są wciąż obsługiwani na wysokim poziomie;
- wysoka dostępność – chatboty pracują nieprzerwanie przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, to „pracownicy”, którzy nie potrzebują urlopów ani L4;
- większa konwersja dzięki spersonalizowanym reklamom i profesjonalnemu doradztwu podczas procesów zakupowych.
Jak chatboty wpłyną na przyszłość wielu firm?
Lista korzyści, jakie niosą boty, jest bardzo długa. Rośnie ona w miarę tego, jak ta technologia się rozwija. Cyfrowa rewolucja właśnie się dzieje. W przyszłości nieuniknione jest, że inteligentne chatboty będą nam towarzyszyć na każdym kroku. Już można je spotkać w branży gastronomicznej, IT oraz e-commerce.
Jak to wpłynie na przyszłość firm? Inteligentne boty przyczynią się do poprawy komunikacji, zarówno wewnętrznej (pomiędzy pracownikami firmy), jak i zewnętrznej (z klientem). Można oczekiwać, że obsługa klienta z udziałem robotów napędzi wzrost zadowolenia klientów i co za tym idzie, zwiększy także sprzedaż. Wzrośnie także zadowolenie pracowników – odciążeni od rutynowych procesów, będą oni mogli skupić się na innych fascynujących zadaniach.
Jak widać, przyszłość tej technologii zapowiada się świetlana. Jeśli więc szukasz oszczędności w swojej firmie, marzy Ci się zwiększenie obszaru działań, a jednocześnie obawiasz się pogorszenia obsługi klienta, nic bardziej mylnego. Zainwestuj w inteligentne chatboty i usprawnij funkcjonowanie wielu różnych działów w przedsiębiorstwie, począwszy od BOK, przez marketing i sprzedaż, po HR. Szybko może się okazać, że to milowy krok w rozwoju Twojej firmy.